رسالة فی الحساب رسالهای در حساب الفرائض از حسن المکی منسوب به علامه حلی
نویسنده
چکیده مقاله:
یکی از پیوندهای ریاضیات با فقه، «حساب الفرائض» است. این موضوع عمدتاً در کتابهای مفصل فقهی و در بخش «کتاب الفرائض» یا «کتاب المیراث» میآید؛ اما تکنگاریهایی نیز در این زمینه تألیف شده است. هدف از این مقاله تحقیق و برررسی یکی از این تکنگاریهاست. این تکنگاری رسالهای منسوب به علامۀ حلی و با موضوع حساب الفرائض است. این انتساب مبتنی بر تصریح کاتب در ابتدای نسخۀ مذکور است. در این مقاله این انتساب به دو دلیل مردود قلمداد میشود: اولاً در میان دو فهرستی که علامۀ حلی از آثار خود نگاشتهاست، نامی از این کتاب نیامده است و ثانیاً پس از مطالعۀ متن این رساله، مشخص است که این اثر در حوزۀ فقه اهل سنت تحریر شده است و نه فقه شیعی. علاوه بر دو دلیل فوق باید در نظر داشت که در انتهای رساله مؤلف خود را به نام «حسن المکی» معرفی کردهاست و علامۀ حلی به این نام مشهور نیست. محتمل است که حسن بن محمد، مشهور به قاضی حسن المکی، مؤلف رسالة فی الحساب باشد و در صورت صحت این احتمال، چنین شخصی در قرن یازدهم هجری میزیستهاست و ظاهراً از دانشهای نجومی نیز برخوردار بودهاست. عمدۀ رساله در بارۀ روش «تصحیح» میراث است که موضوع اصلی حساب الفرائض است. مؤلف در ابتدای کتاب مقدماتی ابتدایی از علم حساب را آموزش داده و سپس وارد موضوعات فقهی شده است. او ضمن تعریف اصطلاح «رد» قواعد کلی در باب تصحیح مسائل رد را آموزش میدهد و سپس در بخشهای بعد با بیان سهم ذوی الارحام، جد و گمشدگان، قواعد تصحیح مسائل هر یک از این موارد را آموزش داده و در انتها، هر بخش را با ارائۀ مثالی به پایان میبرد.
منابع مشابه
معناشناسی علامه حلی از مفاهیم حسن و قبح اخلاقی
معناشناسی مفاهیم اخلاقی، بداهت و تعریفپذیری یا تعریفناپذیری آنها از زمره مباحث فلسفه تحلیلی اخلاق است. در این مقاله تلاش کردهایم تا با تکیه بر معناشناسی فیلسوفان تحلیلی اخلاق معاصر از مفاهیم اخلاقی، دیدگاه علامه حلی را به عنوان یکی از متکلمان امامیه که بیش از دیگران به مباحث فلسفة اخلاق پرداخته است، توضیح داده و بررسی کنیم. اگرچه علامه حلی مانند آدامز از فیلسوفان تحلیلی اخلاق معاصر، مفاهیم...
متن کاملتفسیر منسوب به امام حسن عسگری (ع) در بررسی علامه شوشتری
تفسیر منسوبه به امام حسن عسگری (ع) از جمله تفاسیر اولیه شیعه است که بسیار زود هنگام اعتبار آن مورد بحث بوده است. مخالفان این تفسیر به لحاظ سندی و متنی به بحث از آن پرداخته اند. علامه شوشتری نیز از جمله این مخالفان است که در الاخبار الدخیله به اجمال به بحث از سند آن می پردازد، هم چنان که متن آن را نیز به نقد می کشد. نقد محتوایی او از این تفسیر، مفصل ترین نقد از آن محسوب می شود. او در نقد خود از ...
متن کاملنگاهى به تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى(ع)
نقد و بررسى «تفسیر امام حسن عسکرى(ع)» از حیث سندى و محتوایى و صحت و سقم انتسابش به آن حضرت(ع) است. نویسنده پس از گزارش سبک و سند تفسیر به بررسى شخصیت رجالى مفسّر استرآبادى - مهمترین راوى تفسیر حاضر - پرداخته و از مجموع گفتهها و اظهار نظر موافقان و مخالفان به این نتیجه رسیده است که دلیلى بر تضعیف و دلیل منصوصى بر توثیق وى وجود ندارد. بنابراین، مفسّر استرآبادى مجهولالحال است، جز اینکه گروهى از ...
متن کاملتبیین حدوث عالم از دیدگاه علامه حلی
دیدگاه حدوث زمانی منسوب به متکلمان با چالشهای جدی فلاسفه مواجه شده و نظریه حدوث ذاتی در اندیشههای فلسفی قوام ویژهای یافته است. با رجوع به کتب متعدد علامه حلی ـ بهعنوان یک متکلم محقق شیعی و آگاه به مبانی فلسفی ـ معلوم میشود که وی دیدگاه حدوث ذاتی مصحِّح با ازلیت غیری عالم را مردود دانسته است. از سویی دیگر، وی مدخلیت شاخصه «زمان» در معنای حدوث را نفی کرده و همانند فلاسفه، دیدگاه حدوث زمانی و ...
متن کاملابوجعفر مرعشی راوی تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع)
ابوجعفر مرعشی محدثی بوده که ابومنصور طبرسی و ابوسعد سمعانی بیواسطه از او روایت کردهاند. طبرسی در کتاب الاحتجاج روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) را از ابوجعفر مرعشی نقل کردهاست. نویسندۀ الاحتجاج تمام روایات را بدون ذکر سند آوردهاست؛ اما روایات تفسیر یادشده را بهدلیل عدم اشتهار این تفسیر، با ذکر سند مقرون ساختهاست. سمعانی نیز در الانساب ابوجعفر مرعشی را شنا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 18 شماره 1
صفحات 217- 258
تاریخ انتشار 2020-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023